Sociala medier fortsätter att öka i popularitet och antal användare i en rasande fart. Just nu använder ungefär 50% av svenskarna sociala medier varje dag. Tack vare det så står nu dörrarna öppna för en helt ny bransch där man till exempel kan jobba heltid med att lägga ut bilder på Instagram. Men hur tjänar man pengar på sina konton på sociala medier? Vad är en influencer? Och vem är det som får de här nya jobben?
Vad gör egentligen en influencer?
First things first, influencer. Vi har ingen svensk titel än men direkt översatt blir det något i stil med påverkan, inverkan eller inflytande. Vilket beskriver yrket ganska bra. Man kan titulera sig själv som influencer, det finns inte några satta gränser om vad det innebär än. Men vanligtvis när man pratar om en influencer så handlar det om de om personer som driver de stora kontona på sociala medier med tiotusentals, hundratusentals eller till och med miljontals följare, ”kändisar”.
Som influencer är plattformar som Instagram och Facebook din arbetsplats. Företag betalar dig för att använda en produkt, besöka en plats eller äta på en restaurang. Men varför? För att personen i fråga ska vilja få andra att också använda den produkten, besöka den platsen eller äta på den restaurangen. Kort och gott så är det marknadsföring som publiken aktivt väljer att ta del av eftersom man har en gillar eller ser upp till personen bakom kontot. Influencerns personliga relation till sina följare är vad som gör budskapet mer trovärdigt än om det skulle komma direkt från företaget som marknadsför sin produkt.
Till utbildningar inom sociala medier!
Varför är jobb inom sociala medier bra/dåligt?
Som med alla jobb medför ett jobb inom sociala medier både för- och nackdelar. Många värderar friheten högt! Du har egentligen inga fasta arbetstider utan jobbar efter ditt eget schema, eller möjligtvis efter ett schema som du har gjort tillsammans med dina samarbetspartners/kunder. Man får många roliga möjligheter, mycket gratisgrejer och jobbar egentligen kort och gott med att dokumentera vad du gör. På grund av alla dessa fördelar och möjligheter glömmer många bort allt arbete som ligger bakom detta, det är ju inte bara guld och gröna skogar.
Du måste klara av att vara en, mer eller mindre, offentlig person. Många influencers upplever att dem inte får ha något privatliv, och mitt i alla roliga gratisprodukter och upplevelser har man ett ansvar för vad man väljer att marknadsföra och lägga ut på nätet. För att inte prata om hur hårt arbete det faktiskt är att underhålla den mängden digitala kanaler som finns idag. Vanligtvis jobbar man inte bara via en kanal utan uppdaterar på både till exempel instagram, facebook, snapchat och youtube med olika material. Allt material ska produceras, alla texter ska skrivas, videos ska filmas och redigeras, kommentarer ska svaras på, samarbeten bokas in och så ska man ju hinna med att lägga upp allt. Man ska också vara beredd på att ta emot mycket påhopp och elakheter, alla tusentals följare lämnar nämligen inte bara trevliga kommentarer och peppande ord.
Dessutom är de flesta som jobbar som influencers egna företagare. Detta innebär att man dessutom måste ha kunskap om ekonomi och redovisning. Skatt ska betalas, fakturor ska skickas och din egen lön ska betalas ut på rätt sätt. Entreprenörskap är en viktig del i att kunna arbeta självständigt i de digitala och sociala medierna.
Var är branschen på väg?
Det är mycket prat om att sociala medier och influencers är framtidens marknadsföring och att det mer och mer kommer att ersätta de traditionella marknadsföringskanalerna. Trenderna visar att allmänheten överlag uppskattar att få marknadsföringen direkt från dem man själv väljer att följa. Ofta när man aktivt följer en person så upplever man att man ”känner” personen och litar på hens omdöme, det hen gillar det gillar jag! Därför kan den typen av marknadsföring bli väldigt effektiv, speciellt mot den yngre målgruppen som generellt sett är mer aktiva på sociala medier.
Det finns många yrken där sociala medier ingår och utbildningar inom media/ kommunikation kan även vara intressanta för dig som tycker det är kul med sociala medier!