Copywriting Start
Du som har insett vilken makt det skrivna ordet har och är nyfiken på hur en copywriters arbetsdagar ser ut får en bra grund att bygga vidare på här. Med den här kursen skaffar du dig inblick i copywriterns verktygslåda, med allt ifrån kreativt skrivande till målgruppsanpassad kommunikation.
Kursens innehåll
Som copywriter jobbar du med idéer och texter i reklam. Oftast på reklambyrå tillsammans med en art director och projektledare. Inhousecopywriters är anställda i större företag och organisationer med egna ”reklamavdelningar. Som frilansande copywriter samarbetar du kanske med andra frilansare och/eller tar uppdrag av reklambyråer eller företag som behöver din hjälp.
Under den här introduktionskursen kommer du att få arbeta med en rad utmanande uppgifter som syftar till att utveckla din förmåga att skriva starka och effektiva texter. Vi kommer i huvudsak att koncentrera oss på tre saker. 1. Jobba med kreativa metoder och tankesätt som får dig att se på världen och ditt skrivande på ett nytt sätt. 2. Gå igenom copywriterns verktygslåda. 3. Träna din analytiska förmåga inom marknadsförings- och reklamområdet.
Det här får du
- Kreativa tankesätt och metoder
- Idé och konceptutveckling
- Copywriting: retorik, storytelling, stilistik, att skriva för olika målgrupper
- Branschkunskap
Vem är kursen för?
För dig som är i början av en framtida karriär som copywriter. Kanske har du inte bestämt dig ännu, men tror att du har talang för yrket och ser den här kursen som ett första steg på vägen. Eller också arbetar du idag i ett närliggande yrke och vill addera en rejäl dos kreativitet till ditt skrivande.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTorsdag 14 novemberSlutTorsdag 14 novemberVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om distanskurser på Berghs.
Kursansvarig
Ylva Björnström
Copywriter.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper.
För kursen krävs goda kunskaper i svenska språket.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv, i vilken du även motiverar varför du söker just den här kursen.
När får jag besked om jag kommit in?
På denna kurs gäller löpande antagning och principen först till kvarn. Din ansökan är bindande först efter att du tackat ja till kursen via mailbekräftelsen som skickas ut. Det innebär att du är garanterad en plats i och med din anmälan under förutsättning att vi fortfarande har platser kvar att erbjuda.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
22 000 kronor
Studieavgift inkl. moms
27 500 kronor
Tillkommande kostnader
Kurslitteratur 850 kronor.
Övrig information
I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan för kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.
Kursdatum
Start online 15/4 kl 13.00-16.00.
Avslut online 10/6 kl 13.00-16.00.
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Handledning i Zoommöte 1.5 tim och tips/tricks i Zoommöte 1,5 tim. Grupparbete i Öppet klassrum, ett frivilligt och ett obligatoriskt. 3 inspelade föreläsningar.
Framgår i schema VT25.
Egna studietimmar
10 per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.