Om utbildningen
ANVÄND DATA FÖR EFFEKT
Skapa framgångsrika kommunikationsstrategier och leverera relevant, datadrivet innehåll med vår utbildning Datadriven innehållsstrategi. Vidga din kompetens inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande med kompetens inom data, digitalt beteende och datadriven innehållsstrategi.
I dagens konkurrensutsatta digitala landskap är det viktigt att kunna leverera relevant och engagerande innehåll till rätt publik vid rätt tidpunkt. För att nå och engagera din målgrupp behöver du mer än bara en kreativ idé. Genom att använda datadriven analys och strategi kan du ta din kommunikation till nästa nivå och skapa mer effektiva kampanjer och strategier. Innehållstrategi baserad på insikter från data skapar möjligheter för framgångsrika kommunikationsresultat.
Vår utbildning Datadriven innehållsstrategi är skapad speciellt för yrkesverksamma inom kommunikation, marknadskommunikation och innehållsskapande som vill utveckla sina kunskaper och färdigheter inom området. Genom att kombinera datadrivna möjligheter med datadrivna kommunikationsstrategier kommer du att lära dig att skapa effektiva innehållsstrategier.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
DET HÄR ÄR EN KORT YH-KURS
IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.
Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.
Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.
Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola, eller motsvarande) i kombination med specifik yrkes-/utbildningserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan.
Kursinnehåll
Data och digitalt beteende, 25 YH-poäng
- Digitala datakällor
- eget ägda data som digital analys, affärssystem, CRM
- medieplattformar som Google, Meta, sociala medier
- data från annan part som undersökningar, statistik
- andra datakällor inom digitala kanaler
- Digitala trender och beteenden – sökbeteende, söktrender, social media engagemang, social media följare, etc.
- Data ur dåtids-, realtids- och framtidsperspektiv inom digitala medier
- Målgrupper och målgruppsbyggande inom digitala kanaler
- Aktivering av data för kommunikationsinsatser och innehållsproduktion
- Data inom digitala beteenden, t.ex. Google Analytics m.fl.
- användare och trafikflöden
- användarbeteende
- engagemang och bibehållande
- Data och analys av användarflöden – path & funnel analys, multikanalsanalys, attribution, annonserings- och marknadsföringsdata, social media-data
Datadriven innehållsstrategi, 25 YH-poäng
- Ägd/förtjänad kommunikation vs köpt annonsering/spridning i digitala och sociala medier
- Innehållsplan, distributionsplan och spridningsplan
- Innehållsplanering och kommunikationsstrategi för digitala och sociala mediekanaler
- målsättning och målstyrning av innehåll
- användarbeteende och användarstyrning vid innehållsproduktion
- produktion av innehåll utifrån digitala medier, t.ex. sökmotoroptimering, sociala medier, audio/video
- Data i varje steg av innehållsproduktionsprocessen, förproduktion, produktion och efterproduktion, för att optimera och effektivisera
- Data som utgångspunkt vid kanalval, målgruppshantering och målgruppsfokusering, innehållshantering
- Datadriven planering och styrning inom kommunikation och marknadsföring av innehåll - medieplanering, budget och prioritering
- Verktyg och plattformar inom innehållsanalys – synlighetshantering, digital analys, kundinsikter, innehållshantering, säljaktivering, engagemangsbevakning, spridningsbevakning, personalisering, innehållsorkestrering
Så ansöker du
ÄR DU BEHÖRIG?
För att ansöka behöver du ha:
- Grundläggande behörighet: Gymnasieexamen (eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser) med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens. - Minst två års yrkeserfarenhet på heltid (deltid omräknas till heltid) inom kommunikation, marknadskommunikation och/eller innehållsskapande (kreativt, design, produktion, etc).
Följande dokument/filer behövs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
- Gymnasiebetyg eller motsvarande
- Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
Reell kompetens
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs. Läs mer på ihm.se.
Examen & Intyg
Genom denna utbildning får du en plattform för att professionellt kunna använda digitala kanaler och olika datapunkter för att forma kommunikation och innehållsproduktion på ett datadrivet sätt.
Utbildningen ger dig kompetens för att bedriva datadriven innehållsstrategi inom digitala kanaler för att utveckla en effektivare intern och extern kommunikation.
Efter utbildningen kan du planera och producera innehåll och kommunikation ur ett datadrivet perspektiv.
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämnden (CSN). Kostnad för litteratur tillkommer.
Intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.
Världen förändras, följer du med? IHM ger dig förmågan att förändra och förändras med kompetensen som framtidens arbetsmarknad kräver. Hos oss får entreprenörer och intraprenörer omge sig med likasinnade och sporra varandra till vassare idéer. Med aktuell och relevant kunskap...