Om utbildningen
ENGAGERA MED DIN FÖRSÄLJNING.
Social Commerce är den del av e-handeln som kretsar kring försäljning via sociala medier och innebär att konsumenter utan att lämna plattformen kan göra sina inköp via t ex live-shopping. Det har blivit en effektiv möjlighet för företag att skapa en känsla av gemenskap med sina kunder och samtidigt erbjuda en personlig och engagerande köpupplevelse. Social Commerce har med andra ord öppnat upp för ett helt nytt sätt att göra affärer på och spås växa tre gånger så snabbt som traditionell e-handel de närmsta åren.
Mycket pekar på att användningen av sociala kanaler för marknadsföring och försäljning kommer att segla upp och bli den viktigaste strategin för att förvärva och behålla kunder framöver. Många företag saknar dock kompetens för att navigera rätt i detta komplexa, digitala ekosystem där varumärken, kreatörer, influencers och konsumenter samskapar en helhetsupplevelse. Varumärken som förstår innebörden av detta och har förmågan att i realtid interagera med kunden på ett personligt och transparent sätt kan uppnå långsiktiga konkurrensfördelar.
Kundupplevelsen inom social handel är central eftersom den representerar ditt varumärke. Den här utbildningen tillgodoser behovet kring alla de delar som krävs för att professionellt och framgångsrikt kommunicera med kund, bygga förtroende, inspirera till köp samt skapa lojalitet i sociala kanaler.
Utbildningen Social Commerce stärker din yrkeskompetens inom digital marknadsföring och försäljning och ger fördjupad kompetens inom influencer marketing och social shopping.
Utbildningen är digitalt baserad och sker på distans vilket gör det möjligt att studera var du än bor eller befinner dig.
Kommande starter
Kursinnehåll
KURSER
Social media shopping & live shopping, 25 YH-poäng
Social media & influencer marketing, 20 YH-poäng
Så ansöker du
ÄR DU BEHÖRIG?
- Grundläggande behörighet: Gymnasieexamen (eller motsvarande kunskaper, färdigheter och kompetenser) med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Saknar du behörighet? Sök med reell kompetens. - Minst två års arbetslivserfarenhetpå heltid (deltid omräknas till heltid) inom marknadsföring, försäljning och/eller kommunikation inom handel.
Följande dokument/filer behövs för att din ansökan skall bedömas som komplett:
- Gymnasiebetyg eller motsvarande
- Tydlig beskrivning av din yrkeserfarenhet som motsvarar kraven - fyll i och bifoga: Bilaga Yrkeserfarenhet finns på ihm.se.
Reell kompetens
Om du saknar formella meriter för grundläggande behörighet, till exempel gymnasieexamen eller slutbetyg från gymnasieskolan, kan IHM Business School istället göra en bedömning av din reella kompetens. Detta gäller även om du saknar formella meriter för en särskild behörighet, t.ex. godkänt betyg i en gymnasiekurs. Läs mer på ihm.se.
Examen & Intyg
Genom denna utbildning får du en stabil grund för att framgångsrikt – genom sociala medier, influencer marketing och innehållsmarknadsföring – bedriva Social Commerce.
Utbildningen ger dig kompetens kring plattformsval, digital marknadsföring, influencer marketing, live shopping, unified commerce etc och hur det kan tillämpas för att bedriva social handel.
Efter utbildningen kan du planera för och genomföra effektiva, målinriktade marknadsförings- och försäljningsaktiviteter inom digital och social handel.
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämnden (CSN).
Intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.
Världen förändras, följer du med? IHM ger dig förmågan att förändra och förändras med kompetensen som framtidens arbetsmarknad kräver. Hos oss får entreprenörer och intraprenörer omge sig med likasinnade och sporra varandra till vassare idéer. Med aktuell och relevant kunskap...