Om utbildningen
Juridik och etik
Öka din kompetens i att följa grundläggande lagar och regler (GDPR, marknadsföringsrätt, upphovsrätt etc) inom digital kommunikation och marknadsföring.
Mer komplicerade lagar och regler
Trycket från lagstiftningen har ökat, reglerna blivit mer komplicerade och betydligt mer omfattande. Dessutom har branschöverenskommelserna blivit fler. Det är inte lätt att jobba med marknadsföring och kommunikation idag om man inte är på ett företag/organisation som har en egen jurist. Här är en kort kurs som ger dig kunskap om de lagar och regler som gäller.
Målet med kursen
Målet med kursen att ge grundläggande förståelse för de lagar och regler som gäller inom digital kommunikation och marknadsföring. Du ska också kunna identifiera när juridisk hjälp behövs. Syftet med kursen är att du ska kunna ansvara för att kommunikationsinsatser och marknadsföringskampanjer i olika kanaler och sociala kanaler följer de lagar och regler som gäller inom marknadsrätt, upphovsrätt och avtalsrätt, tar hänsyn till etik och integritet och har kunskap om GDPR.
Ur innehållet:Marknadsföringsrätt:
Gränsdragningen mellan reklam och information, Juridiken kring bloggare och influensers i sociala medier, Påståenden i marknadsföring – Beviskrav, Aggressiva marknadsföringsmetoder, Köperbjudanden – tävlingar och lotterier, Miljöargument i marknadsföring, Hälsopåståenden, Misskreditering och renommésnyltning. Jämförande reklam., Känsliga produkter samt känsliga målgrupper – alkohol, spel, konsumentkrediter, Reklam riktad till barn och svaga målgrupper, Ansvar och påföljder
Upphovsrätt:
Upphovsrätten grunder – ekonomisk rätt och ideell rätt, Verkskategorier – bilder, film, musik, Verkshöjdsbegreppet och skyddstider, Upphovsrättens undantag, Upphovsrätt vs äganderätt, Plagiat och eftergöranden – idéstöld och inspiration, Särskilt om skydd för bilder, Parodier och travestier, Upphovsrättsbrott och påföljder
GDPR, Integritetsskydd och marknadsföring:
Grunderna i GDPR – Personuppgifters påverkan på marknadsrätten, Användningen av personer i reklam – Lagen om namn och bild i reklam, Modellavtal etc
Avtalsrätt:
Grundläggande avtalsrättsliga principer, Avtal och licenser på immaterialrättens område, Bild- och musiklicenser, modellavtal, bransch- och byråavtal.
Teorilektionerna kompletteras med praktiska uppgifter och projekt där kursdeltagarna t ex ska göra bedömningar som t ex behandlar greenwashing, miljöargument i marknadsföring, hälsopåståenden, känsliga målgrupper, diskriminering.
Efter avslutad kurs har du kunskaper i att:
- Anpassa din kommunikation/marknadsföring till vad som gäller inom marknadsföringsrätten
- Beskriva och förhålla sig till hur GDPR och integritetsskydd påverkar marknadsföring och kommunikation idag
- Skapa och använda innehåll som inte bryter mot upphovsrätten
- Använda avtal och licenser på ett korrekt sätt
Du lär dig att ta ansvar för att företaget/organisationen följer grundläggande lagar och regler inom digital kommunikation och marknadsföring samt kunna identifiera behov av juridisk hjälp.
Yrkesverksamma föreläsare och lärare
I själva genomförandet medverkar arbetslivet i olika former: Lärare, handledare och undervisningspersonal utgörs i princip uteslutande av handplockade yrkesverksamma. Dessutom är vi en av de få yrkeshögskolorna som är auktoriserade av Almega.
Kostnadsfri och CSN-berättigad
Det kostar inget att gå kursen men eventuella utgifter för läroböcker kan förekomma. Kursen berättigar till både lån och stöd från Centrala Studiestödsnämden (CSN).
Kompetensutveckling på LinkedIn
Alla studerande på Medieinstitutets korta utbildningar har under sin studietid fri tillgång till LinkedIn Learning, vilket ger ytterligare möjlighet till flexibel kompetensutveckling genom 16 000 onlinekurser.
Kommande kursstarter
Varför välja Medieinstitutet?
CSN-berättigad
Praktik/LIA
Eftertraktad utbildning
Behörighet
- Slutbetyg från gymnasium
- Yrkeserfarenhet: 1 år heltid. Dokumenterad yrkeserfarenhet av arbete med kommunikation och/eller marknadsföring
Upplägg
Kostnadsfri
Kursen är kostnadsfri och vänder sig till dig som är yrkesverksam.
På distans
Utbildningen går utmärkt att kombinera med arbete och har ett flexibelt upplägg som gör att du kan följa undervisningen på distans via streamad livesändning. Utöver detta förväntas kursdeltagaren själv ta del av inläsningsmaterial, studieuppgifter, gruppövningar mm.
Mycket av verklighetsanknytningen i utbildningen utgörs av praktisk tillämpning med skarpa projekt, detta för att hela tiden koppla teoretiska kunskaper till färdighetsträning. Utbildningen innehåller studieuppgifter oberoende av tid och rum i form av filmade föreläsningar och projekt, såväl individuella som i grupp.
CSN
Kursen är CSN-berättigad. Mer om att söka studiemedel kan du läsa på csn.se. YH finns under ”Studerande övriga utbildningar”. Kursen räknas som en yh-utbildning.
Intresseanmälan
YH-program inom webbutveckling, tv och digital kommunikation
Medieinstitutet är det självklara valet för dig som är intresserad av digital strategi, webb, IT, kommunikation och marknadsföring. I över fjorton år har tusentals studenter tagit examen hos oss och påbörjat en kometkarriär inom sitt intresseområde. Du hittar hela utbudet...