Digital marknadsföringsspecialist
Utbildningen passar dig som är driven och vill jobba både praktiskt och teoretiskt i ett yrke där du får utlopp för din strukturerade sida likaväl som för din kreativitet. Strategiskt arbete varvas med operativt i en roll där du får användning för dina specialistkunskaper i digital och datadriven marknadsföring. Om du dessutom är nyfiken på människors beteende är detta yrket för dig. Utbildningen sker på distans med närträffar i Jönköping.
Vad arbetar du med?
Yrkesrollen är bred och du jobbar kontinuerligt med att skapa, förstå och analysera de marknadsinsatser som görs i digitala kanaler. Det innebär i praktiken att du tar fram strategier och använder dessa för att optimera marknadsföringen. Du är med hela processen, från att kartlägga behovet till att följa upp och utvärdera insatserna. För att nå dina mål tar du hjälp av insikter och data från exempelvis tidigare kampanjer eller Google Analytics.
Du är experten som på ett tydligt sätt förmedlar dina budskap till relevant målgrupp, både skriftligt och muntligt. Din goda kommunikationsförmåga är nyckeln till framgång i en roll som innefattar allt ifrån att ta fram presentationer till att skriva säljande texter men den är minst lika viktig i samarbetet med andra. Om du trivs i ett föränderligt digitalt klimat kommer du snabbt känna dig som hemma i denna yrkesroll.
Eftersom många företag jobbar mot en internationell marknad ser utbildningen till att förbereda dig för arbetslivet genom att kunna kommunicera åtaganden och lösningar på både svenska och engelska. Det är inte ovanligt att man i rollen förväntas presentera strategier, skapa content eller förhandla med leverantörer på engelska.
Eftersom den snabba digitaliseringen har skapat en stor efterfrågan på digital kompetens i hela Sverige finns ett behov av yrkesrollen inom flera branscher. Med de efterfrågade kunskaperna som utbildningen ger är därför jobbmöjligheterna goda. Utöver att kunna jobba som digital marknadsföringsspecialist kan du även arbeta som digital marknadskommunikatör, digital marknadskoordinator eller digital marknadsstrateg.
Att studera på distans
Att studera på distans innebär stor frihet, och också stort eget ansvar. Du kan till viss del själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för distanslektioner, tentor, uppgifter osv. Programmet är en heltidsutbildning och du får räkna med att lägga ca 40 timmar/vecka på studier. Du och dina klasskamrater kan ibland arbeta i grupp online och här får ni själva komma överens om när det passar er bäst att arbeta tillsammans med uppgifterna. Utbildningen är till största delen webbaserad och innehåller även fysiska träffar (sk närträffar) i Jönköping. Träffarna kan bland annat innehålla praktiska övningar, tentamen, föreläsningar, diskussioner, redovisningar och grupparbeten.
Notera att LIA:n vanligtvis inte genomförs på distans, utan sker oftast på plats. Du kan med fördel söka din praktikplats på eller i närheten av din bostadsort. Läs mer om LIA på vår hemsida.
Kommande kursstarter
Utbildningens innehåll
- Affärsengelska, 10 YH-p
- Digital annonsering, 15 YH-p
- Digital marknadsföring & digitala strategier, 50 YH-p
- E-handel & affärer via nätet, 20 YH-p
- Examensarbete, 15 YH-p
- Försäljning & affärsmannaskap, 20 YH-p
- Growth marketing, 50 YH-p
- Innehållsproduktion, 20 YH-p
- Juridik inom marknadsföring, 25 YH-p
- Kommunikation, 25 YH-p
- LIA 1, 50 YH-p
- LIA 2, 60 YH-p
- Projektledning & projektmetodik, 30 YH-p
- Webbkunskap, 20 YH-p
LIA/Praktik
En viktig del av utbildningen är Lärande i arbete (LIA) och är yrkeshögskolans motsvarighet till praktik. Det innebär att du som studerar, praktiskt tillämpar och lär dig ditt yrke ute på en arbetsplats. Du får handledning av personal som arbetar i yrkesrollen och du följer arbetsplatsens rutiner. Cirka en tredjedel av utbildningen är LIA där du lär dig yrkesrollen. LIAn är en mycket uppskattad del av utbildningen och ger dig en viktig och bra förståelse för vad som förväntas av dig som yrkesverksam. Den kan också ge dig värdefulla kontakter i arbetslivet som du kan ha nytta av efter examen.
I de flesta fall kan du välja att göra din LIA på den ort som passar dig. Om det inte finns företag på din hemort som anställer yrkesrollen du utbildar dig till, kan du behöva genomföra LIA på annan ort. Du kan då ansöka om merkostnadslån hos CSN.
Ansökan och behörighet
- Grundläggande behörighet för yrkeshögskolan
- Särskilda förkunskaper: lägsta betyg E/3/G i följande kurser eller motsvarande kunskaper.
- Engelska 6
- Svenska 2 eller Svenska som andra språk 2
Urval
Om antalet behöriga sökande överstiger antalet utbildningsplatser görs ett urval. Urvalet sker utifrån de urvalsgrunder som presenteras nedan och denna process genererar poäng som ökar dina chanser att komma in på utbildningen. Urvalet görs på värdet av särskilt prov, max nio poäng.
Provet består av tre delar som mäter förmåga att arbeta lösningsorienterat i grupp, analysförmåga och problemlösningsförmåga.
Vid samma poäng görs ett urval i form av lottning.
Samarbeten med arbetslivet
Utbildningen och dess innehåll är framtaget tillsammans med arbetslivet för att ge dig just den kompetens som efterfrågas på arbetsmarknaden. Det ger dig goda förutsättningar för att bli eftertraktad som nyutbildad digital markndasföringsspecialist. Vi samarbetar bland annat med Beegleton, Sogeti, Denios, OEM Automatic, OAS kommunikationsbyrå, Moderskeppet, NY Studio och strategibyrån Noga.
Examen, diplom m.m.
Efter avslutad utbildning erhålls en yrkeshögskoleexamen.
Kostnader
Utbildningen är kostnadsfri och berättigar till studiemedel från CSN.
Intresseanmälan
TUC Yrkeshögskola
Hemligheten bakom TUC:s och våra studerandes framgångar, består av att vi tillsammans levererar det som arbetsmarknaden vill ha; ambitiösa människor med högaktuell kunskap som flyger in i yrkesrollen med kortast möjliga startsträcka. Våra utbildningar är framtagna i nära samarbete med...