Kandidatexamen - Interaktiv Media (2D-animation)
-
Grundnivå (Högskole- och Kandidatexamen)
-
Flera starter (6)
-
3 år
-
Klassrum
Kandidatexamen - Interaktiv Media (3D-animation)
-
Grundnivå (Högskole- och Kandidatexamen)
-
Flera starter (6)
-
3 år
-
Klassrum
Art Director utbildning - En kreativ framtid
Är du kreativ? Duktig på att trista dokument visuellt tilltalande? Blir du sporrad av att få driva en process framåt? Läs en Art Director utbildning! Efter din examen kommer du att ha en spännande och kreativ tid framför dig.
Vad gör en Art Director?
En Art Director är väl insatt i marknadsföringsprocesser och ansvarar för den kreativa idén i olika kampanjer. En Art Director arbetar ofta på en reklambyrå där hen tar fram bildidéer, väljer typografi och utformningen av det som ska skapas. Vad för produkt som ska skapas kan variera mellan t.ex. reklamfilm, webbsida, en digital kampanj eller en skriftlig rapport.
Oavsett vad för produkt som skapas är det Art Directorns jobb att se till att det visuella konceptet efterföljs. Eftersom det är olika produkter som ska skapas så sker arbetet ofta i projektform. Varje projekt har oftast också en copywriter, illustratör, originalare, fotograf m.m. En Art Director har ofta det övergripande ansvaret för projektet.
Hitta rätt Art Director utbildning för dig!
Liksom många kreativa yrkesgrupper finns det många självlärda personer på arbetsmarknaden. Men för att öka dina chanser för ett bra jobb inom en konkurrenskraftig bransch är det ett bra drag att gå en utbildning! Det finns många olika sorters Art Director utbildningar att välja mellan. Du kan läsa på universitet, yrkeshögskola eller hos en privat utbildningsanordnare där du får bekosta din Art Director utbildning själv.
Vad lär du dig på en Art Director utbildning?
Digital redigering är väldigt viktigt för en Art Director, därför får du under din tid på en Art Director utbildning lära dig hur du använder program som t.ex. Photoshop, InDesign och Illustrator. Du får också lära dig hur en marknadsföringsprocess fungerar och hur du specificerar en målgrupp och optimerar en kampanj för att nå just dem. Det är lika viktigt att kunna nå pensionärer som gymnasieungdomar. Liksom storstads- och småstadsbor.
Under din tid på en Art Director utbildning får du också lära dig hur olika medier kan användas på bästa sätt. En beställare av en kampanj kan vilja använda sig av t.ex. tidningar, tv, influencers, kollektivtrafiksreklamer eller utomhusannonser.
Vad händer efter din Art Director utbildning?
Många som har gått en Art Director utbildning arbetar på en reklambyrå eller frilansar vilket innebär att hen antingen tar kortare projektanställningar eller arbetar självständigt och fakturerar företaget som behöver producera marknadsmaterial. Liksom resten av reklambranschens yrkesroller är det stor konkurrens om jobben som Art Director. Genom att ha en god allmänbildning och en känsla för digitala trender får du ett försprång.