Kandidatexamen - Digital marknadsföring
-
Grundnivå (Högskole- och Kandidatexamen)
-
Flera starter (2)
-
3 år
-
Klassrum
Vad innebär begreppet digital marknadsföring?
Digital marknadsföring är idag en självklarhet för många företag. Men vad innebär begreppet egentligen? Man kan dela upp marknadsföring i två kategorier: traditionell och digital. Traditionell marknadsföring innefattar bland annat TV, printannonsering samt utomhus- och bioreklam.
Den digitala formen av marknadsföring har växt fram i samband med digitaliseringen, och innefattar marknadsföring via digitala kanaler såsom datorer och mobiler, samt digitala plattformar såsom sociala medier. Då användningen av digitala kanaler är ständigt ökande i alla ålderskategorier blir det därför ett viktigt verktyg för företag att arbeta med för att kunna möta och nå ut till dagens kunder på bästa sätt.
Vad gör en digital marknadsförare?
Digitala marknadsförare arbetar som nämnt med digitala och sociala kanaler. Yrkesrollen kan därför innebära en del tekniskt arbete beroende på arbetsgivare. Digitala marknadsförare arbetar även med att ta fram olika strategier och planer för kund- och marknadskommunikation i de digitala kanalerna. Du bör därför vara förberedd på mycket planering, utveckling och utvärdering för att säkerställa att strategierna som läggs fram uppnår goda resultat. Med andra ord, vara beredd på att tänka utanför boxen och ständigt göra små justeringar för att få bättre resultat.
Flera valmöjligheter!
Vill du läsa digital marknadsföring på universitet, högskola eller som YH-utbildning så kan du göra det. Universitet och högskolor erbjuder ofta program eller inriktningar inom marknadsföring där möjlighet till kurser inom digital marknadsföring finns. Programmen är då ofta på heltid i 3 år och motsvarar en kandidatexamen. Väljer du att gå en YH-utbildning varierar längden beroende på vilken utbildning du väljer.
Vad innehåller en utbildning inom digital marknadsföring
Kursinnehållet för en digital marknadsföring utbildning varierar från skola till skola och det finns massor med olika områden att fördjupa sig i. Några av de områden du kommer få lära dig om när du utbildar dig inom digital marknadsföring är:
- Digital marknadsanalys
- Influencer marketing & Affiliatemarknadsföring
- E-postmarknadsföring
- Digitala plattformar och hur de fungerar
- Sökmotoroptimering (SEO)
- Sökmotormarknadsföring (SEM)
Digital marknadsföring på distans
Om du vill studera digital marknadsföring på distans går det att lösa. Den största delen av undervisningen sker då på webben men kan även innebära en del studieträffar beroende på vilken utbildning du läser. Om du redan studerar eller arbetar och vill komplettera detta med en distansutbildning inom digital marknadsföring, bör du därför i förväg ta reda på villkoren för den utbildning du väljer att gå!
Framtiden för digital marknadsföring
Internet har bidragit till att trender och beteenden snabbt förändras. För att överleva detta föränderliga klimat blir det viktigt att både ligga i fas med utvecklingen och försöka förutse kommande trender. Fler och fler företag efterfrågar därför kompetent personal med förståelse för den digitala världen och hur man som företag kan lyckas med sin digitala marknadsföring.
Lycka till med dina studier!