Filtrera efter
Kommunikation
Utbildningstyp
Plats
Utbildningsform
Fler filter
Vi ber om ursäkt men din sökning gav tyvärr inga träffar... Vänligen gör en Ny sökning
Annonser

Artiklar inom Kommunikation

Kommunikationsutbildning i Sverige och utomlands

Kommunicera mera

Inom kommunikation får du lära dig att kritiskt analysera hur medierna fungerar och hur identitet, image och målgrupp påverkar samhället. Idag är kommunikation ett brett och nödvändigt funktionsområde för de allra flesta företag och organisationer. Inom kommunikation finner du alla sorters yrken, allt från copywriter och kommunikatör till specialistroller med fokus på exempelvis webb, content eller sociala medier.

Olika nischer inom kommunikation

Som kommunikatör kan du välja att nischa in dig på allt från marknadsföring och sökmotoroptimering, till renodlad informatör och webbproduktion, beroende på vad du är intresserad av. Vilket företag eller organisation du arbetar för påverkar även mycket hur kommunikatörsyrket tar sig uttryck. Kommunikationsarbete kan innefatta både intern kommunikation, som fokuserar på informationsflöden inom företaget, eller extern kommunikation, där du arbetar med budskap som ska kommuniceras ut mot företag, organisationer eller privatpersoner.

Vad kan man jobba med som kommunikatör?

Som kommunikatör kan du arbeta på en kommunikations-, informations- eller marknadsavdelning, med företagets, myndighetens eller organisationens kommunikation gentemot omvärlden och deras kunder. Du kan också arbeta som internkommunikatör, då skapar du information och bevarar goda relationer mellan ledning och olika grupper inom företaget. Det är ett yrke som kan se väldigt olika ut beroende på vart du jobbar, en bred yrkesroll men många möjligheter.

Kommunikation - mellan sändare och mottagare

Kommunikation definieras som information som utbyts mellan två eller flera personer. För att kommunikationen ska fungera behövs ett språk eller en kod som båda parter förstår, och ett medium genom vilket kommunikationen kan ske. Inom kommunikation brukar man beskriva händelseförloppet som en tvåvägsprocess, en sändare som skickar ett meddelande till en mottagare. Mottagaren avläser sedan meddelandet och ger respons.

Att jobba med kommunikation handlar om att ta reda på vilket budskap företaget vill förmedla och att sen se till att det görs på rätt sätt och i rätt kanal så att mottagaren förstår budskapet. Du kan dels jobba övergripande, med företagets eller organisationens varumärke, eller mer fokuserat på produkt- eller projektnivå.

Läs en kommunikationsutbildning

Det finns flera vägar att ta för att få ett yrke inom kommunikation. En vanlig väg är att läsa medie- och kommunikationsvetenskap med olika inriktningar på universitet eller högskola, men man kan såklart även välja att läsa en mer specialiserad YH-, folkhögskole- eller yrkesutbildning. Det finns många olika kommunikationsutbildningar och kurser att läsa. Grafisk kommunikation, copywriting, art directing, reklam och marknadsföring är exempel på kurser eller inriktningar som du kan välja. 

Lycka till med dina studier!