Vad jobbar man med som produktutvecklare eller varumärkesstrateg?
Att jobba med varumärkesstrategi eller branding innebär att du sätter upp planer för hur ett företag ska marknadsföra sig för att bygga sitt varumärke. Jobbet kan bland annat innefatta val av marknadsföringskanal, målgruppsanalyser, omvärldsbevakning, konkurrentanalys, framtagning av KPI:er (Key Performance Indicators), med mera. Som varumärkesstrateg jobbar du ofta i en marknadsgrupp, på en reklam- eller strategibyrå, eller som konsult.
Produktutveckling och varumärkesstrategi är två områden som är beroende av varandra, där produktutveckling och varumärke måste vara samspelta för att ge kunden en enhetlig upplevelse. Som produktutvecklare jobbar du med att förbättra ett företags produkt. Detta kan vara allt från en Saas-produkt (mjukvarutjänst) till ungefär vilken fysisk produkt som helst.
Vilken utbildning behöver jag läsa för att bli produktutvecklare eller varumärkesstrateg?
I ovan sökresultat hittar du en mängd olika utbildningar som du kan välja mellan. Utbildningar ges på allt från universitet till komvux, så se till att välja en utbildningstyp som passar dig. Om du är osäker på vad de olika utbildningstyperna innebär kan du läsa mer om dem här.
Vi hoppas att du hittar en utbildning som passar just dig!