Creative advertising - Academic Master
-
Avancerad nivå (Magister- och Masterexamen)
-
1 år
-
Klassrum
Reklam har i princip funnits så länge som människan funnits. I det stora hela är reklam skapande och spridande av information och reklamens syfte är att visa upp och skapa en uppmärksamhet kring idéer, tjänster och varor. Reklam handlar om kommunikation och om att påverka och ändra människors åsikter, handlingar och värderingar. Precis som i all kommunikation finns det i reklam en avsändare och en mottagare, där avsändaren oftast är ett företag och mottagaren oftast en konsument. Avsikten med reklam är oftast att marknadsföra ett företags produkter eller tjänster med målet att reklamen ska öka försäljningen.
Att arbeta på en reklambyrå
Många personer drömmer om att arbeta på en reklambyrå. På en reklambyrå finns det många olika arbetsroller och ingen reklambyrå är den andra lik. Vissa reklambyråer kan vara specialiserade kanske på att syssla enbart med mobilreklam, medans andra kan vara mer breda. Här nedan har vi delat upp några av de olika arbetsroller som kan finnas dem lite för att försöka förklara några av de olika yrkena i reklambranschen lite närmre.
Art Director (AD)
En Art Director, eller AD som det brukar kallas, är den på reklambyrån som ansvarar för formgivning. AD:n hjälper till att leda den kreativa processen och är den som styr de visuella delarna av det som skapas. En AD arbetar ofta i nära samarbete med andra personer på reklambyrån.
Creative Director (CD)
En Creative Director, även kallad CD, leder den kreativa processen och är också den som säkerställer att de arbeten som lämnar reklambyrån håller en hög och jämn kvalitet. Som CD ska man skapa och styra strategier, samt ge stöd och råd i hela den kreativa processen.
Copywriter
Som Copywriter, även kallad copy eller CW, är ens roll att skriva texter. Copywritern är med i den skapande processen att komma på en idé. Därefter är det copywritern som ansvarar för texterna till reklamen, vare sig det handlar om en längre text eller en slogan. Man kan kalla copywritern för en reklamskribent, vilket också yrkestiteln tidigare har hetat och även idag nämns som.
Planner
Som planner på en reklambyrå har man som huvudsakliga arbetsuppgifter att göra den inledande marknadsanalysen, skapa strategi och ge riktlinjer för det kreativa förloppet.
Utbildningar inom reklam
Om du letar efter utbildningar som tar dig in i reklambranschen har du kommit helt rätt. I vår lista här ovan listar vi nämligen upp en massa olika utbildningar som ger dig den kompetens du behöver för att arbeta på en reklambyrå. Det finns som sagt många olika typer av reklamutbildningar och inom massa olika utbildningstyper. Det kan vara allt från en diplomutbildning i att skriva copy till att en kandidatexamen på universitet eller högskola inom kommunikation. Valen är många. Kika på vår lista här ovan och hitta den som passar bäst för dig. Du kan också smalna av resultatlistan något genom att välja en utbildningstyp. Lycka till med dina studier!