Videoreportage
Dataspelsutveckling - ljud
Om programmet
På Dataspelsutveckling - ljud studerar du området ljuddesign, vilket innebär att du lär dig spela in och forma ljud till olika medieformer. Du arbetar bland annat med att skapa ljudvärldar för dataspel med allt från ljudeffekter till stämningsskapande miljöljud. I utbildningen arbetar du med allt ljudmaterial från grunden. Du skapar ett eget ljudbibliotek utifrån egna inspelningar som du sedan bearbetar, lägger in och mixar i spelmotorer. På Högskolan i Skövde får du tillgång till studior där du kan spela in, redigera och mixa ljud i både digital och analog studiomiljö.
Det här läser du på programmet
Under ditt första år läser du grundläggande kurser inom ljuddesign och genomför en första spelutvecklingskurs (Spelprojekt 1) tillsammans med studenter från övriga dataspelsutbildningar. Du får också lära dig akademiska aspekter inom spel, exempelvis spelanalys, dataspelshistoria och forskning inom spel. Här ingår det också en del analytiska uppgifter där du får analysera befintliga eller egna produktioner utifrån olika teoretiska ramverk. På så sätt kan du skapa dig en förståelse för och medvetenhet kring olika designbeslut inom dataspelsutveckling och ljuddesign.
Under andra året läser du både ämnesspecifika kurser och gemensamma studieområden, där teori varvas med praktiska moment. Under termin fyra genomför du ett större spelutvecklingsprojekt (Spelprojekt 2) där du fördjupar dig inom din inriktning.
Tredje året får du en unik möjlighet att experimentera med nutida ljudtekniker och att utveckla ditt eget uttryck som ljuddesigner. Under sista terminen väljer du att antingen göra ett mindre examensarbete följt av ett avslutande spelprojekt (Spelprojekt 3), eller ett större examensarbete som sträcker sig över hela terminen.
Som student på en av Högskolans dataspelsutbildningar får du i många kurser möjlighet att samarbeta med studenter från de olika programinriktningarna. Det gäller särskilt i de tre stora spelprojekten där alla studenters olika kunskaper behövs.
De flesta av programmets kurser ges på svenska, men några är öppna för utbytesstudenter och ges därför på engelska.
Passar det här programmet mig?
Dataspelsutveckling – musik passar dig som har viss förkunskap om inspelning och hantering av ljudfiler för ljudproduktion. Det är bra om du har intresse av att utveckla nya metoder inom ljudteknik. Andra viktiga egenskaper är att du är nyfiken och engagerad i dina studier.
Jobb efter examen
Efter examen har du spetskompetens som ljuddesigner inom digitala medier. Du kan till exempel jobba som ljuddesigner inom medieproduktioner som film, radio och dataspel. Många studenter väljer att starta egna spelföretag tillsammans med studiekamrater. Högskolan har ett nära samarbete med Science Park Skövde, Sweden Game Arena och The Game Incubator.
Läsa vidare efter examen
Programmet ger dig en filosofie kandidatexamen i medier, estetik och berättande med inriktning mot dataspelsutveckling. Du kan sedan fortsätta studera på avancerad nivå (magister eller master) inom spelutveckling vid Högskolan i Skövde eller annat lärosäte, både i Sverige och utomlands. Du kan även bredda dina kunskaper med att läsa Entreprenörskap om du vill driva eget företag.
Behörighet
Dessutom krävs: Engelska 6 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2 (eller motsvarande kunskaper).
Språk
Undervisningen ges på svenska och engelska. Vissa kurser (eller delar av kurser) ges helt på engelska.Examen & Intyg
Intresseanmälan
Kreativ miljö
Du kanske vill göra något nytt. Fördjupa dig inom det du redan gör, eller ändra på något som andra gör. Du kanske vill utmana dig själv och sättet du ser på världen. Du kanske vill förändra världen. Eller så vill...