Spelprogrammering för nybörjare (från 10 år och uppåt)
-
Kurser
-
80 timmar
-
3 795 SEK
-
Distans
Spelutveckling i Unity
-
Kurser
-
8 795 SEK
-
Distans
Spelutveckling - masterprogram
-
Avancerad nivå (Magister- och Masterexamen)
-
Klassrum
Spelutveckling i Unity
-
Kurser
-
8 795 SEK
-
Distans
Allmän Data - Spelutveckling
-
Folkhögskoleutbildning
-
1 år
-
Klassrum
Unity - Distans
-
Folkhögskoleutbildning
-
Höst
-
1 år
-
Distans
Spelgrafiker
-
YH-utbildning
-
2025-01-20
-
2 år
-
Klassrum
Spelanimatör
-
YH-utbildning
-
2,5 år
-
Klassrum
Spelprogrammerare
-
YH-utbildning
-
Klassrum
Spelprogrammering för nybörjare (från 10 år och uppåt)
-
Kurser
-
80 timmar
-
3 795 SEK
-
Distans
Technical Artist
-
YH-utbildning
-
Klassrum
Games user experience - magisterprogram
-
Avancerad nivå (Magister- och Masterexamen)
-
Klassrum
Procedural Artist
-
YH-utbildning
-
2,5 år
-
Klassrum
Spelanimatör
-
YH-utbildning
-
110 veckor
-
Klassrum
Speldesigner
-
YH-utbildning
-
2025-01-20
-
2 år
-
Klassrum
Level Designer
-
YH-utbildning
-
110 veckor
-
Klassrum
Game Creator Programmer
-
YH-utbildning
-
2025-08-01
-
2 år
-
Klassrum
Programmering för spel, web och mobil
-
Yrkesutbildningar utomlands
-
1 år
-
Klassrum
Civilingenjör i spelteknik
-
Grundnivå (Högskole- och Kandidatexamen)
-
Höst
-
Klassrum
Dataspelsutveckling - grafik
-
Grundnivå (Högskole- och Kandidatexamen)
-
Klassrum
Spelindustrin är en av världens snabbast växande branscher och behovet av kompetens ökar för varje år. Branschen behöver personer som kan arbeta med att utveckla spel men det blir även allt vanligare med 3D-grafik i andra sammanhang. Spel blir tillgängligt för fler och fler, både i och med att levnadsstandarden höjs för jordens befolkning men också i och med att användadet av smartphones snabbt breder ut sig. Ny utveckling som VR och AR ställer nya krav på arbetskraften och utbildningarna.
Vad gör en spelutvecklare?
Man kan arbeta med många olika delar av spelutveckling men några av de vanligaste titlarna är speldesigner, grafiker, programmerare eller projektledare.
Som speldesigner är du med och skapar ett färdigt spel från en idé. Arbetet att ta en idé och göra den till en spelbar och sammanhängande helhet är väldigt utmanande. Det gäller att den färdiga produkten blir så komplett som möjligt. Det kan till exempel handla om allt från att storyn ska vara engagerande till att designa banor på ett sätt att tempot håller en bra nivå och följer den tänkta dramaturgin. Sedan måste man väga in spelets alla olika element så som medspelare, miljö, uppdrag och story så att det hänger ihop. Speldesignern har ofta en projektledande roll då denne ofta har en övergripande koll på helheten och grundidén bakom spelet.
Grafikern i spelutvecklingen får speldesignerns jobb att komma till liv genom grafik och design. Det är grafikern som skapar utseendet i världarna, karaktärerna, objekten med mera. Det är även upp till grafikern att skapa den rätta stämningen i en miljö, om en plats eller ett ögonblick i ett spel ska vara mystiskt för att följa dramaturgin måste grafikern kunna gestalta detta i 3D-grafik.
Arbetsuppgifterna för en programmerare är i mångt och mycket detsamma som för en vanlig programmerare. Du får in uppgifter om hur ett spel ska fungera och med hjälp av programmeringsspråk skapar du själva motorn i spelet. Mycket av programmerarens jobb kanske inte är lika väl synligt för den vanliga spelaren som grafikerns jobb, men ack så viktigt.
Oavsett vilken inriktning man har som spelutvecklare är det alltid viktigt att kunna kommunicera bra. Ofta har exempelvis designern ett förslag om hur ett spel ska svara och vad som ska hända i olika situationer. Det blir då programmerarens uppgift att se till att spelet får de funktioner som gör att det följer de kommandon som spelaren sedan ger.