Sök utbildning 👉
Avancerad nivå (Magister- och Masterexamen)

Digitalt berättande: spel och kulturarv - magisterprogram

Längd
60 hp
Utbildningstakt
Heltid
Studiestöd
Studiemedelsberättigad
Antagningshistorik
Längd
60 hp
Utbildningstakt
Heltid
Studiestöd
Studiemedelsberättigad
Antagningshistorik
Få mer information om utbildningen 👍

Videoreportage

Digitalt berättande: spel och kulturarv - magisterprogram

Om programmet

Vid programstart får du goda möjligheter att knyta kontakter med en extern uppdragsgivare. Det kan röra sig om ett spelföretag, ett forskningsprojekt eller offentlig verksamhet, till exempel kulturarvsförmedlare på lokal, regional eller nationell nivå. Samtliga kurser i utbildningen kan sedan kopplas till ett projekt som genomförs tillsammans med samma externa part. Har du redan ett spelprojekt på gång tillsammans med andra studenter är du och/eller ni välkomna att ta med det i utbildningen.

Det här läser du på programmet

Programmet inleds med ett gestaltande projekt, som med fördel görs mot extern uppdragsgivare, samt kursen ”Vetenskapliga perspektiv på digitalt berättande och transmedialitet”. Parallellt med projektet läser du kursen ”Berättande i nya medier som forskningsområde” där du fördjupar dig i forskningsområdets aktuella teorier.

Under höstterminens avslutande kurs ”Vetenskaplig problemidentifiering i produktion inom nya medier”, tar du ditt arbete vidare till nästa nivå. Här ska du utifrån ditt specialområde utföra en behovsanalys och prototyp enligt beställarens önskemål. Beställaren är en verklig eller fiktiv uppdragsgivare, beroende på vilken typ av projekt du valt att arbeta med.

Under vårterminens examensarbete fortsätter du att fördjupa dina teoretiska och metodiska kunskaper, gärna inom det projekt och tema du påbörjat under höstterminen.

Digitalt berättande: spel och kulturarv är ett internationellt program och kurserna ges på engelska.

Passar det här programmet mig?

Digitalt berättande: spel och kulturarv passar dig som har utbildning och/eller yrkesbakgrund inom dataspelsutveckling, speldesign, datavetenskap eller medier och liknande områden. Det viktigaste är att du är nyfiken på hur spel kan lyfta kulturarv och berätta om dem för ny publik och nya generationer. Det är också positivt om du är självgående och öppen för att diskutera idéer.

Jobb efter examen

Efter dina studier kan du arbeta med berättande i olika former inom spelindustrin eller inom andra nya digitala medier. Med en akademisk examen på avancerad nivå har du kompetens att möta en växande marknad och bidra till innovation av ny digital teknik och nya affärsmöjligheter.

Läsa vidare efter examen

Programmet ger dig en magisterexamen i ämnet medier, estetik och berättande, och kan kombineras med andra avancerade studier inom dataspelsutveckling vid Högskolan i Skövde. Det finns också möjlighet att fortsätta dina studier ytterligare ett år för att få en masterexamen i informationsteknologi.

Forskning inom området

På Högskolan i Skövde bedrivs forskning inom området. Se webbsidan för Media, Technology and Culture inom forskningscentrat Informationsteknologi.

För mer information om Digitalt berättande: spel och kulturarv - magisterprogram, vänligen fyll i en intresseanmälan nedan.

Behörighet

Kandidatexamen eller yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng (eller motsvarande). Minst 90 högskolepoäng med inriktning mot eller inom huvudområdet media, estetik och berättande (eller motsvarande kunskaper) inklusive ett självständigt arbete/examensarbete på G2E-nivå (eller motsvarande kunskaper). Vidare krävs godkänt betyg i Engelska 6 (eller motsvarande kunskaper). Motsvarande kunskaper visas normalt genom ett internationellt erkänt språktest, till exempel IELTS eller TOEFL.

Urval

Avklarade högskolepoäng.

Språk

Undervisningen ges på engelska.

Examen & Intyg

Magisterexamen

Intresseanmälan

Gör en intresseanmälan

Lämna en intresseanmälan om du vill veta mer om utbildningen: Digitalt berättande: spel och kulturarv - magisterprogram

  Få mer information via mejl

  Inte bindande

  Kostnadsfritt


reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.
Högskolan i Skövde
Box 408
541 28 SKÖVDE

Kreativ miljö

Du kanske vill göra något nytt. Fördjupa dig inom det du redan gör, eller ändra på något som andra gör. Du kanske vill utmana dig själv och sättet du ser på världen. Du kanske vill förändra världen. Eller så vill...

Läs mer om Högskolan i Skövde och visa alla utbildningar.

Highlights