Att söka jobb kan kännas svårt och krävande, och ibland frustrerande. Många gånger ska du igenom en lång och tidskrävande rekryteringsprocess – inte minst om konkurrensen är hård. Så vad kan du göra för att öka dina chanser i jobbjakten och bli en minnesvärd kandidat i rekryterarens ögon? Vi har samlat 6 tips som hjälper dig på vägen till en anställning!
Ta reda på vad du vill – och formulera det
Vad vill du jobba med och varför? Om det är svårt kan du börja i andra änden – vad vill du inte jobba med? Ett tips är även att tänka långsiktigt eller strategiskt i ditt jobbsökande, sett till arbetsuppgifter och/eller arbetsgivare. Kanske vet du inte exakt vad du vill jobba med, men drömmer om att jobba på en viss arbetsplats? Skicka en spontanansökan och motivera varför du vill jobba just där! Att kunna formulera dina karriärmål för rekryteraren ökar dina chanser till jobb avsevärt.
Är du i behov av yrkesinspiration? Kolla in vår lista här
Läs platsannonsen noggrant!
En rekryterare ser skillnad på en massutskickad ansökan och en ansökan från någon som tagit sig tid att läsa jobbannonsen noggrant. Vad är det för egenskaper och kompetenser som efterfrågas? Och framför allt, verkar arbetsplatsen och rollen passa dig?
Anpassa din ansökan till tjänsten
Om du kommer fram till att tjänsten passar dig, visa det i din ansökan! Anpassa ditt CV och personliga brev för att lyfta fram dina egenskaper och erfarenheter som passar tjänsten. Det signalerar ett genuint intresse för jobbet. Kartlägg vad du gjort tidigare, både i arbetslivet och privat, och hitta exempel på när du uppvisat de egenskaper och färdigheter som arbetsgivaren efterfrågar. Känns det svårt? Ta hjälp av tidigare kollegor, vänner eller familj!
Strukturera upp ditt CV och Personliga brev
Lägg lite extra tid på att göra ditt CV och personliga brev lättöverskådligt och enkelt att förstå. Dela upp i tydliga rubriker och se till att ditt CV är uppställt i omvänd kronologisk ordning med dina senaste erfarenheter först. Läs alltid igenom ditt CV och personliga brev en extra gång för att undvika onödiga stavfel.
Få hjälp att skriva CV & personligt brev
Förbered dig inför intervjun
Bra jobbat! Att bli kallad på intervju är ett kvitto på att du är intressant och att rekryteraren vill veta mer om dig. Försäkra dig om att göra ett gott intryck genom att komma i tid och klä dig efter företagets eventuella dresscode. Se även till att vara ordentligt påläst om både företaget och tjänsten. Ett tips är även att förbereda frågor om rollen eller arbetsgivaren. Det framstår professionellt och utstrålar att du är genuint intresserad av jobbet.
Följ upp din ansökan
Att söka jobb kan kännas som en evig väntan. För att visa att du fortsatt är intresserad kan du alltid maila och tacka för ett trevligt samtal efter en telefonintervju eller fysisk intervju.
Artikeln är ett gästinlägg skivet av Academic Work, ett av Sveriges största bemannings- och rekryteringsföretag. Just nu har Academic Work över 800 lediga jobb - extrajobb för dig som fortfarande studerar och heltidsjobb för dig som är i början eller i mitten av din karriär.