Om utbildningen
OPTIMERA PROCESSER OCH VÄRDE MED CRM
CRM Customer Relationship Management lär dig organisera, automatisera och synkronisera kundhanteringsprocessen i syfte att förbättra omsättning och lönsamhet, minska kostnader och öka kundlojaliteten.
Idag är kundhantering en strategiskt mycket viktig funktion i så gott som alla organisationer. Ju mer företag vet om sina prospekt och kunder, desto enklare blir det för försäljnings-, marknadsförings och kundserviceavdelningar att genom samverkan bidra till att skapa goda kundupplevelser och stärkt kundlojalitet.
Customer Relationship Management (CRM) är en verksamhetsstrategi som innefattar användningen av teknologi för att organisera, automatisera och synkronisera kundhanteringsprocessen i syfte att förbättra omsättning och lönsamhet, minska kostnader och öka kundlojaliteten.
Företag behöver således kvalificerad kompetens för att kunna analysera, strukturera och utveckla kundcentrerade och hållbara processer utifrån företagets verksamhet och affärsmodell, vilket den här utbildningen tillhandahåller.
DET HÄR ÄR EN KORT YH-KURS
IHMs korta YH-kurser är kostnadsfria, flexibla, på deltid och distans och skräddarsydda för arbetsmarknadens behov. YH-kurserna riktar sig till dig som redan är verksam inom en bransch, har arbetat inom samma område alternativt att du har tillgodogjort dig kompetensen via studier. Syftet med utbildningen är att bygga vidare och bredda din kompetens för att ta nya steg i karriären.
Att läsa en kurs på distans har många fördelar. Du får kvalificerad utbildning där det passar dig. Dessutom kan du flexibelt bestämma ditt schema efter dina preferenser och så kommer du i kontakt med andra deltagare spridda över hela Sverige.
Att läsa en deltidskurs samtidigt som du arbetar ger inte bara skjuts i din karriärutveckling, det kan också vara ett sätt att prova något nytt - utan en paus i din karriär.
Samtliga kurser kräver grundläggande behörighet (slutbetyg ifrån gymnasieskola, eller motsvarande) i kombination med specifik yrkes-/utbildningserfarenhet - var därför noga när du ansöker så att alla relevanta betyg och intyg bifogas i din ansökan.
Kursinnehåll
35 YH-poäng
- Strategisk vs operativ vs analytisk CRM
- CRM – definitioner, intressentgrupper, missförstånd, etc.
- CRM över olika branscher
- Generella modeller inom CRM
- Kundrelationer
- Framgångsrika relationer
- Förtroende och åtagande inom kundrelationer
- Etablera och bibehålla relationer
- Målgruppshantering inom CRM – strategi och metodik
- CRM:s roll i kundresan - customer acquisition & customer retention
- Customer acquisition - CRM-strategier för nyrekrytering av kunder och KPI:er
- Customer retention – begreppet, tillämpning, strategi, hållbarheten och ekonomiska försvarbarheten, kundvärde, etc.
- Dataanalys inom CRM – BB vs B2C, analysverktyg och möjligheter, CRM-strategier inom kunddataanalys, etc.
- Kundanalys - marknadssegmentering, försäljningsprognoser, aktivitetsbaserad kostnadsfördelning, livstidsvärdeuppskattning och datainsamling
- AI och CRM – idag och framöver
- Hur CRM skapar värde – innebörd, anpassning, värdeleverans, strategi, etc.
- CX & CRM – kundupplevelse utifrån CRM-perspektiv, CRM påverkan på CX, tillämpningar, etc.
Upplägg
- Förinspelade teorifilmer från ansvariga lärare på kursen
- Schemalagda valfria workshops på dagtid (spelas ej in)
- Digitalt studiematerial
- Instuderingsfrågor, övningar och reflektionsuppgifter
- Examinationer sker individuellt på distans för respektive delkurs
- Eventuellt tillkommer kurslitteratur
Alla studerande startar kursen samtidigt men du väljer själv när vilken tid i veckan det passar dig att studera. Schemalagda tillfällen med lärare är inte obligatoriska men en stor del av pedagogiken på IHM Yrkeshögskola bygger på egna erfarenheter från lärare och kursdeltagare. Examinationer sker på distans för respektive delkurs.
Så ansöker du
För att din ansökan skall bedömas behöver du skicka in dina gymnasiebetyg (eller motsvarande) samt fylla i och bifoga bilaga för Yrkeserfarenhet
Behörighet
Gymnasieexamen med godkänt betyg i kurserna Svenska 1, Matematik 1 och Engelska 5, eller motsvarande.
Minst två års arbetslivserfarenhet inom kundservice, kundupplevelse eller försäljning.
Efter utbildningen
Kursen ger dig kompetens kring CRM som värdeskapande system med dess roll i kundresan, strategier kring marknadssegmentering och målgruppshantering och AI-driven data- och kundanalys.
Efter kursen kan du framgångsrikt implementera och hantera CRM i organisationen för utveckling av hållbara, kundcentrerade processer och arbetsmetoder i syfte att etablera och bibehålla långsiktigt lönsamma och goda kundrelationer.
Kostnader
Utbildningen är avgiftsfri och berättigar till studiemedel. Ansök hos CSN. Kostnad för litteratur tillkommer.
Intresseanmälan
IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.
Världen förändras, följer du med? IHM ger dig förmågan att förändra och förändras med kompetensen som framtidens arbetsmarknad kräver. Hos oss får entreprenörer och intraprenörer omge sig med likasinnade och sporra varandra till vassare idéer. Med aktuell och relevant kunskap...